Subvenții sau compensări? O dilemă în lumea aviației
Un cetățean din Oradea, care intenționează să călătorească la Londra la sfârșitul lunii septembrie cu LOT Polish Airlines, a observat un aspect intrigant. Biletele de avion de pe aeroportul din Oradea, în perioada aleasă de el, pot fi mai costisitoare decât cele de pe aeroportul din Cluj, deși ambele zboruri sunt operate de aceeași companie aeriană. „Nu înțeleg, de vreme ce sunt subvenționate”, a declarat bărbatul, semnalând o posibilă incongruență în sistemul de tarifare.
Interpretarea subvențiilor și a compensărilor
Într-o încercare de a clarifica situația, un oficial a explicat că, de fapt, autoritățile locale nu subvenționează cursele LOT, ci acoperă eventualele pierderi. Aceasta înseamnă că tarifele sunt stabilite de compania aeriană, iar autoritățile intervin doar în cazul în care există pierderi. Acest lucru ridică o întrebare legitimă: „Care este sensul subvenționării?”
Compararea costurilor: Oradea versus Cluj
Orădeanul a comparat costurile biletelor de avion pentru un zbor Oradea – Londra – Oradea cu plecare pe 28 septembrie și retur pe 2 octombrie. Prețul era de 273,07 euro, în timp ce același bilet, pentru aceeași perioadă, dar din Cluj, era de 200,27 euro, adică cu 27% mai ieftin. „În condițiile în care acest zbor este subvenționat, nu înțeleg de ce biletele sunt semnificativ mai scumpe și care este sensul subvenționării acestor curse dacă prețurile de la Cluj sunt mai ieftine fără subvenție”, a subliniat orădeanul.
Explicația oficialilor: Nu subvenționăm prețul biletelor
Mihai Jurca, city manager și membru în Consiliul de Administrație al Aeroportului din Oradea, a explicat că zborurile LOT Polish Airlines de pe acest aeroport au fost contractate de obligație de serviciu public obligatoriu (Public Service Obligation), iar „PSO funcționează în termeni de piață”. Acesta a subliniat că autoritățile acoperă orice pierdere pe care o are compania, dar nu se implică în politica de prețuri. „Prețurile au în spate algoritmi, cu cât e mai căutat un zbor, cu atât este mai scump. Noi nu subvenționăm prețul biletelor, ci acoperim eventuale pierderi. Cu cât acestea sunt mai mici, cu atât autoritățile locale cheltuiesc mai puțin”, a declarat Jurca.
Compensarea pierderilor versus subvenționarea zborurilor
Conform contractului de serviciu public încheiat între CJ Bihor și LOT Polish Airlines, autoritatea județeană va compensa cursele pe această rută, luând în considerare o marjă de profit de 5%. Acest lucru înseamnă că dacă zborurile nu se susțin de la sine, efectuarea lor este sprijinită din bani publici. „Compensația va fi calculată pe baza costurilor și veniturilor reale din operarea rutei. În acest scop, operatorul va ține o contabilitate separată detaliată pentru a permite calcularea costurilor și veniturilor”, se arată în contractul încheiat de cele două entități.
Sursa: ebihoreanul.ro