Tramvaiul: Un simbol al progresului sau o relicvă a trecutului?
Într-o vreme, tramvaiul a fost considerat un simbol al progresului urban, o emblemă a modernității și a eficienței în transportul public. Însă, în ultimele decenii, acest mijloc de transport a fost împins în umbră, nu doar în România, ci în întreaga Europă. În Oradea, de exemplu, am asistat la dispariția unor linii de tramvai esențiale, înlocuite cu asfalt și mașini. A fost o decizie mai simplă și mai economică, dar a avut un impact profund asupra dinamicii orașului.
Impactul dispariției tramvaiului asupra orașului
În timp ce rețeaua de tramvai se extindea în anumite zone ale orașului, cum ar fi de la Gara la Piața Rogerius și mai departe spre Parcul Industrial, în alte zone, precum Velența, tramvaiul a dispărut. Acest lucru a fragmentat o axă vitală Est-Vest și a izolat anumite cartiere de restul orașului. Într-o vreme, exista chiar o linie de tramvai pe strada Ștefan cel Mare, care ajungea în Episcopia. Astăzi, locuitorii acestor zone sunt dependenți de câteva autobuze, iar accesul la transportul public este limitat.
Pragmatismul versus transportul public
Edilii orașului se plâng de faptul că numărul călătorilor pe transportul în comun este redus în comparație cu populația orașului. Însă, alegerea locuitorilor de a folosi mașina în locul tramvaiului nu este neapărat o chestiune de lene, ci mai degrabă de pragmatism. Dacă atât mașinile, cât și tramvaiele circulă pe aceeași arteră, nu există niciun avantaj în a alege tramvaiul, deoarece timpul de călătorie este același. Doar liniile dedicate exclusiv tramvaiului ar putea face acest mijloc de transport mai atractiv.
Nevoia de o abordare nouă
Din păcate, chiar și acolo unde ar fi posibilă implementarea unui astfel de sistem, autoritățile par să prefere alte soluții, cum ar fi crearea de noi locuri de parcare, în detrimentul dezvoltării rețelei de tramvai. Abia atunci când locuitorii vor ajunge la destinație cu tramvaiul de două ori mai repede decât cu mașina, aceștia vor fi tentați să renunțe la volan. Și mai ales dacă liniile de tramvai vor fi extinse și în cartierele neglijate, putem spera la o schimbare semnificativă în comportamentul de mobilitate al orădenilor.
Sursa: ebihoreanul.ro