CFR-ul: O Armată în Declin
Odinioară considerată a doua armată a țării, CFR-ul se confruntă acum cu o situație deplorabilă. În ciuda datoriilor uriașe acumulate la bugetul de stat, managerii continuă să prospere și să primească bonusuri de performanță. Salariile au crescut semnificativ la toate nivelurile, în paralel cu creșterea stratului de murdărie pe garnituri. Locomotivele se aprind în plin traseu, iar mecanicii de locomotive se îmbată cu pălincă. Controlorii privesc cu dispreț călătorii care au avut „imprudența” să cumpere bilete, iar întârzierile sunt atât de mari încât instituția pare să fie încă în Evul Mediu.
Transportul Feroviar în Occident: Un Model de Urmărit
În contrast cu situația din țara noastră, în Occident, transportul cu trenul cunoaște o dezvoltare impresionantă. Rețeaua de trenuri de mare viteză se extinde rapid, urmând să ajungă în curând la Praga. Budapesta, de asemenea, își dorește să beneficieze de această minunăție tehnică. Pe distanțe relativ mici, cum sunt cele din România sau Ungaria, transportul pe calea ferată este extrem de convenabil. Nu există riscul de a pierde bagajele sau de a fi nevoit să aștepți ore în șir în aeroporturi. În plus, odată ajuns la destinație, nu este necesar să te complici cu alte mijloace de transport pentru a ajunge în centrul orașului.
Propunerea Ungariei: O Linie de Tren de Mare Viteză
Ungaria a propus Uniunii Europene o linie de tren de mare viteză care să lege Budapesta de București. Deși principalul lor interes este să lege zonele locuite de maghiarii din România de patria mamă, pentru noi, orădenii, această investiție ar fi extrem de benefică. Linia ar trece și pe la noi, în drum spre Cluj, Târgu Mureș, București. Costul estimat al proiectului este de aproximativ 17 miliarde de euro, o sumă imensă, dar care la nivel de buget UE înseamnă bani mărunți. În schimb, ar fi șansa noastră de a rămâne conectați la importantele drumuri europene.
Oradea: Un Oraș la Intersecția Drumurilor Europene
În istoria unui oraș pot apărea evenimente care să-l transforme într-un târg prăfuit sau, din contră, într-o metropolă în toată regula. Dacă suntem conectați printr-un aeroport modern, printr-o autostradă care are termen de finalizare în acest secol, o asemenea linie de cale ferată de mare viteză nu ar face decât să ne asigure că Oradea rămâne pe hartă. Investiția preconizată poate rămâne o poveste frumoasă de adormit copiii, dar de ce să nu încercăm să visăm frumos? Chiar dacă e un vis de 17 miliarde de euro…
Sursa: ebihoreanul.ro